Hautajaiset

Läheisen menettäminen voi olla hyvin vaikeaa. Hän, joka vielä äsken oli seurassamme, ei ole enää täällä. Emme saa enää kuulla hänen ääntään tai kohdata hänen katsettaan. Kuolema on lopullinen ja ratkaiseva, ja sen tähden se voi tuntua sekä vieraalta että pelottavalta. Mutta rakkaus ei lopu koskaan ja sen tähden kokoonnumme hautajaisiin. Rakkaudesta Jumala uhrasi kalleimman, mitä hänellä oli, poikansa Jeesuksen Kristuksen, jotta saisimme uuden elämän uskon kautta. Vaikka kuolema on katkaissut kaikki maalliset siteet, emme voi lakata näyttämästä rakkauttamme ja kiitollisuuttamme niille, jotka ovat jättäneet meidät.

”Ihmisen elinaika on niin kuin ruohon: kuin kedon kukka hän kukoistaa ja kun tuuli käy yli, ei häntä enää ole, eikä hänen asuinsijansa häntä tunne. Mutta Herran armo pysyy ajasta aikaan, se on ikuinen niille, jotka pelkäävä ja rakastavat häntä.”

Ps. 103: 15-17

Käytännön asioita mietittäväksi

Yhteydenotto seurakuntaan

Kun joku on kuollut, ottakaa yhteyttä seurakuntatoimistoon käymällä siellä tai puhelimitse. Varataan hautajaispäivä ja paikka hautajaisia ja mahdollista muistotilaisuutta varten. Seurakuntatoimistosta varataan myös pappi ja kanttori hautajaisiin ja muistotilaisuuteen sekä hautapaikka.

Sielunkellot

Sielunkellot on vanha perinne, jolla kerrotaan, että seurakunnan jäsen on kuollut. Samalla, kun varataan aika hautajaisia varten, sovitaan sielunkellojen soitosta. Kelloja soitetaan klo 10.00 siinä kirkossa, jossa hautajaiset ovat.

Keskustelu papin kanssa

Pappi ottaa yhteyttä omaisiin ja sopii ajasta ja paikasta, jolloin keskustellaan yhdessä ja suunnitellaan hautajaiset.

Hautajaiset

Voitte lukea lisää hautajaisten kulusta täältä.

Muistotilaisuus

Muistotilaisuus voidaan pitää seurakuntakodissa tai muussa valitussa paikassa. Omaiset voivat itse valita, kuka hoitaa muistohetken tarjoilun. Paikkakunnan hautajaistoimistot ja muut yritykset tarjoavat tätä palvelua. Ottakaa yhteyttä seurakuntatoimistoon, niin autamme teitä.

Kiitosrukous

Hautajaisten jälkeisenä sunnuntaina seurakunta rukoilee vainajan puolesta.

Kynttilöiden sytyttäminen

Pyhäinpäivänä vietetään jumalanpalvelusta Kemiön, Västanfjärdin, Hiittisten ja Dragsfjärdin kirkoissa. Silloin sytytetään kynttilät kaikille seurakunnan jäsenille, jotka ovat kuolleet viime Pyhäinpäivän jälkeen.

Uusi opas ohjaa läpi läheisen kuoleman jälkeisen byråkratioaviidakon

Elämä arpoo joskus eteemme vaikeita tilanteita. Niistä läheisen kuolema on varmasti raskaimpia. Surun keskellä on asioitava lukuisten tahojen kanssa ja tehtävä isoja päätöksiä aikana, jolloin voimia on kaikkein vähiten.

Suomi.fi:n uusi Läheisen kuolema-opas ohjaa ihmisiä eteenpäin askel kerrallaan. Oppaan sisällön tuottamiseen on osallistunut laaja joukko viranomaisia, järjestöja ja muita toimijoita. Kirkkohallitus on yksi oppaan sisällöntuottajista.

Hautajaiset

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Kuoleman koskettaminen paljastaa elämän rajallisuuden. Omien läheisten lisäksi tukea antaa myös seurakunta.

Kuoleman jälkeen on toivoa

Kirkko antaa apua elämän kriiseihin. Apua saa sekä käytännöllisten asioiden hoidossa että henkisessä selviämisessä.

Suru, kriisi