Konfirmaatio

Konfirmaatio yhdistyy kastehetkeemme. Tämän vuoksi myös konfirmoitavat pukeutuvat valkoiseen albaan, joka muistuttaa meitä valkeasta kasteasusta. Konfirmaatiossa kiitämme Jumalla liitosta, jonka hän on meidän kanssamme solminut pyhässä kasteessa.

Sana konfirmaatio merkitsee vahvistamista. Uskontunnustuksessa, joka lausutaan myös kasteessa, konfirmoitava itse tunnustaa haluavansa kuulua Jeesuksen opetuslasten joukkoon. Jeesuksen opetuslapsina saamme luottaa siihen, että Jeesus on kanssamme ja johdattaa meitä, eikä hän hylkää meitä vaikka joskus epäonnistuisimmekin jossain asiassa. Jeesus Kristus on kanssamme epävarmuutemme, epäilyjemme ja pelkojemme keskellä. Hän tukee ja vahvistaa meitä, jotta voimme vuorostamme olla muiden tukena. Hän kulkee rinnallamme ja johdattaa meidät tulevaisuuteen.

Useimmat suomalaisnuoret käyvät rippikoulun. Konfirmaation jälkeen nuori saa osallistua itsenäisesti ehtoolliselle. Rippikoulu ja konfirmaatio antavat myös oikeuden toimia kummina ja mahdollistavat kirkollisen vihkimisen avioliittoon. Konfirmoitu ja 18 vuotta täyttänyt voi myös asettua ehdokkaaksi seurakunnan luottamustehtäviin. Rippikoulun käynyt voi osallistua isoskoulutukseen ja tämän jälkeen toimia rippikoululeireillä isosena.

Lue lisää Kemiönsaaren seurakunnan rippikoulusta täältä.

Rakas Herra,

Lapsemme istuu valkopukuisten nuorten joukossa. Ei ole kauaakaan siitä, kun hän oli sylissä valkeassa kastemekossaan ja hänet liitettiin sinun lapseksesi. Me iloitsemme tästä päivästä. Iloitsemme myös seurakunnasta, joka rukoilee lapsemme puolesta, ja siitä siunauksesta, jonka hän saa. Hän ei ole enää lapsi, muttei myöskään vielä aikuinen. Anna meille viisautta ja rakkautta elää hänen rinnallaan. Anna hänen aina pysyä sinun lapsenasi. Pidä huolta hänestä ja hänen ystävistään. Minä rukoilen hänelle onnellisia nuoruusvuosia ja pyydän, että hän saisi elää rikkaan elämän sinun johdatuksessasi. Amen.

Erään äidin rukous konfirmaatiossa

rippikoulu