Hautojen hoito

Miksi hautoja hoidetaan?

Maassamme on pitkä perinne hautausmaiden ja hautojen hoitamisessa. On tärkeää ylläpitää korkeaa laatua hautojen hoidossa yleisen viihtyvyyden, turvallisuuden sekä hautausmaiden arvokkuuden takia. Kemiönsaaren seurakunta toivoo että hautausmaat olisivat turvallisia ja miellyttäviä paikkoja vierailla.

Yleistä

Hautausmaan hoitokausi alkaa yleissiivouksella, kun lumet ovat sulaneet. Tällöin kaikilta haudoilta poistetaan talven aikana haudoille tuodut havut, kanervat ja muut talvikoristeet.

Hautojen hoidon lähtökohtana on, että hauta on siistissä, hautausmaan arvon mukaisessa kunnossa. Hautamuistomerkin eteen perustettuun kukkatilaan voi halutessaan istuttaa kesäkukkia, monivuotisia kukkia, perennoja tai sipulikukkia. Kukkien istuttaminen ei kuitenkaan ole pakollista. Pääasia on, että hauta on muutoin yleisilmeeltään hoidettu. Haudalle ei saa istuttaa puita tai pensaita. Istutukset eivät myöskään saa levitä naapurihautojen puolelle, eivätkä ne saa täysikasvuisina olla haitaksi ympäristölle. Haudalle kuulumattomat puut, pensaat, havukasvit, aidat ym. rakenteet voidaan määrätä poistettavaksi.

Kuka hoitaa hautaa?

Hautaoikeuden haltija / omaiset vastaa haudan hoidosta. Haudan voi hoitaa itse tai ostaa tämän palvelun seurakunnalta. Haudanhoitosopimuksen voi tehdä yhdeksi tai viideksi vuodeksi.

Hoitosopimuksien sisältö

• Dragsfjärdin ja Kemiön hautausmaiden hoitosopimukseen sisältyvät kesäkukkien istutus ja hoito, kastelu sekä rikkaruohojen kitkentä ja roskien poistaminen kukkamaasta tarpeen mukaan.
  • Västanfjärdin hautausmaiden hoitosopimukseen sisältyvät kevät- ja kesäkukkien istutus ja hoito sekä talveksi kanerva ja havunoksat, kastelu sekä rikkaruohojen kitkentä ja roskien poistaminen kukkamaasta tarpeen mukaan.
  • Hiittisten hautausmaalla ei ole omaa haudanhoitorahastoa, minkä vuoksi sen haudoille ei voi tehdä haudan hoitosopimusta. Kastelusopimus onnistuu.

Dragsfjärdin, Kemiön ja Västanfjärdin hautausmaiden hoitohautojen istutukset tehdään ennen juhannusta. Istutuksen yhteydessä poistetaan kaikki vanhat kukat. Västanfjärdin hautausmaiden hoitohautojen istutukset alkavat kevätkukilla ennen äitienpäivää.

Kastelu

Kastelun voi tilata yhdeksi vuodeksi kerrallaan. Kastelu alkaa 1.6 ja jatkuu elokuun loppuun asti.
Olkaa ystävällisiä ja muokatkaa kukkamaa ennen kukkien istuttamista niin kastelu toimii paremmin.

Haudanhoidon ja kastelun tilaus

Lähetämme teille, joilla on ollut kastelusopimus, 1 vuoden tai 5 vuoden hoitosopimus, uuden tarjouksen keväällä (edellyttäen että haudan hautaoikeus on voimassa). Hoito- tai kastelusopimus jatkuu automaattisesti jos maksatte laskun. Jos haluatte muuttaa sopimusta ottakaa yhteyttä seurakuntatoimistoon.

Ystävällisesti ottakaa yhteyttä seurakuntatoimistoon jos teillä on ollut yli 5 vuoden hoitosopimus ja haluatte tehdä uusi hoitosopimus.

Jos haluatte tilata hautojen hoidon tai kastelun Kemiönsaaren seurakunnan hautausmaille, ottakaa yhteyttä seurakuntatoimistoon huhtikuun puoleenväliin mennessä.

Kappelimäentie 6
25870  Dragsfjärd
Puhelinnumero: 02 425 990
Sähköposti: kimitoon(at)evl.fi

Aukioloajat

Palvelemme maanantaista torstaihin klo 10.00 - 13.00.

Hautamuistomerkki (hautakivi)

Hautamuistomerkit ovat omaisten omaisuutta. Hautamuistomerkin kunnossapito kuuluu aina omaisille. Muistomerkki ei saa olla vaarallisesti kallellaan. Hautaoikeuden haltijan on huolehdittava muistomerkin oikaisemisesta niin, ettei se aiheuta vahingon vaaraa. Vinossa oleva muistomerkki on vaaraalinen sekä omaisille, hautausmaan työntekijöille että muille hautausmaalla vieraileville. Hautakiven oikaiseminen voi tilata myös seurakunnalta (hintahaarukka 20 - 150 €).

Lyhdyt

Hautausmaalla luontoa voidaan suojella ympäristöystävällisillä valinnoilla. Ympäristön kannalta paras vaihtoehto on kestävä kynttilälyhty, jonka sisään voidaan laittaa palamaan tavallinen kuoreton kynttilä tai LED-kynttilä. Kynttilälyhdyt ja paristokäyttöiset kynttilät tulee viedä pois huhtikuun loppuun mennessä.

Muuta huomioitavaa

Hautausmailla noudatetaan valtakunnallisia ja alueellisia jätehuoltomääräyksiä. Jätteenkeräysastioita löytyy eri puolella hautausmaata.

Kemiönsaaren seurakunta ei vastaa haudan muistomerkkiin, haudalla oleviin koristeisiin ja istutuksiin kohdistuvista vahingoista, tai katoamisesta, jotka on aiheuttanut ilkivalta, luonnonvoimat tai muu hautaustoimesta riippumaton syy.

Hauta-alue reunakivialuella olevilla haudoilla tulee pitää puhtaana roskista ja rikkakasveista. Haudan nurmi- tai hiekkapinnan tulee olla siisti.