Taalintehtaan kerhotalo

Taalintehtaan Kerhotalo on matala tiilirakennus. Etualalla kuvassa on kolme rengasta tehty vanhoista autonrenkaista.

Metsäkodintie 4, 25900 Taalintehdas

0440425961 Seurakuntamestari Maria Manelius

80

Pastori Rune Söderlundin vahvan määrätietoisen aloitteellisuuden ansiosta ryhdyttiin toimiin kerhotalon rakentamiseksi Taalintehtaan kuonatiilikirkon taakse. Rahat koottiin arpajaisten ja keräysten avulla. Seurakuntatyötä Taalintehtaalla edistävä rekisteröity yhdistys huolehti kerhotalon suunnittelusta ja rakentamisesta. Materiaalia saatiin runsaasti myös terästehtaalta, ja keväällä 1973 kansa pääsi ihastelemaan suurta valkoista tiiliskivirakennusta.

Maaliskuussa 1973 Lindgrenien perhe muutti talon asunto-osaan. Gita Lindgren oli silloisen Dragsfjärdin seurakunnan ensimmäinen nuorisotyönohjaaja. Seurakunnan lapsi- ja nuorisotyö koostui suurelta osin partiotoiminnasta, ja kaikki aiemmin Sabbelsin pakarituvassa kokoontunut partiotoiminta saatiin siirrettyä kerhotalolle sen valmistuttua. Gitasta tuli nyt myös partiolaisten toiminnanjohtaja. Partion lisäksi Gita ja Leif pitivät yhdessä sekä suomen- että ruotsinkielistä pyhäkoulua sekä järjestivät erilaisia piirikilpailuja. Leif järjesti myös torstaisin ja sunnuntaisin avointen ovien iltoja, joissa osallistujia oli usein 80 - 100. Oli pingis- ja coronakilpailuja ja musiikkia, ja nuoriso löysi kerhotalo "Frittestä" itselleen hienon kokoontumispaikan.

Kerhotalo antoi lapsi- ja nuorisotyölle monia uusia mahdollisuuksia. Kaiken partiotoiminnan ohella alettiin järjestää vapputapahtumaa vuonna 1973, joka ansiokkaasti järjestetään vielä tänään. Tapahtumaan kuuluvat perinteisesti tuoreet munkit, grillimakkarat, ilmaiset ilmapallot kaikille lapsille, mehua, kilpailuja ja arpajaiset.

Lindgrenien muutettua toiseen asuntoon syyskuussa 1976 alettiin niin sanottua asunto-osaa käyttää aikuistyön tarpeisiin. Nykyään siellä järjestetään diakoniatapaamisia, kaikenlaisia kokouksia ja monet yhdistykset käyttävät myös mielellään tilaa tapaamisiin ja kokoontumisiinsa.

Nykyään kerhotaloa käytetään edelleen pitkälti partiotoimintaan. Yritämme ylläpitää Lindgrenien aloittamaan hienoa perinnettä, että kaikki lapset ovat tervetulleita mukaan toimintaan. Koska Taalintehtaan meripartioyhdistys, Dalsbruks Sjöscouter rf., on seurakunnan partiolippukunta, pidämme tärkeänä, että jokaisen viikkotapaamisen yhteydessä on lyhyt hartaus, jossa yhdessä sivuamme juuri tuolloin ajankohtaisia asioita. Kiitämme Jumalaa rukouksessa siitä, että hän on meidän kanssamme ja kaitsee meitä siinä toiminnassa, jota haluamme kutsua harrastukseksemme.

Lapsille "Fritte" on aina ollut paikka, jonne voi tulla ja tuntea olonsa turvalliseksi. Turvalliseksi kavereidensa kanssa, mutta myös turvalliseksi tietoisena siitä, että toiminnanjohtaja kuuntelee ja ymmärtää. Turvalliseksi siten, että on vapaa harjoittamaan uskoaan tarvitsematta hävetä sitä. Turvalliseksi siinä, että saa näyttää miltä tahansa, olla millainen tahansa, leikkiä miten tahtoo, olla mitä mieltä haluaa. Kerhotalo suunniteltiin ja rakennettiin siten, että se olisi lapsiystävällinen ja tarkoituksenmukainen. Lopputuloksesta voimme sanoa, että rakennus vielä tänäkin päivänä täyttää tarkoituksensa.

Tiedustelut ja varaukset:

02425990 Seurakuntatoimisto (ma - to klo 10 - 13)

Esteetön kulku Esteetön kulku
Esteetön wc Esteetön wc