Västanfjärdin vanha hautausmaa

Kirkkokaari 12, 25830 Västanfjärd

Västanfjärdin vanha kirkko rakennettiin 1759, mutta jo vuodesta 1725 lähtien oli Västanfjärdilla oma pieni hautausmaa saarnahuoneen ympärillä, mutta sitä sai käyttää vain kelirikon aikaan, muina aikoina kuolleet oli kuljetettava Kemiöön. Pientä hautausmaata laajennettiin useita kertoja 1800-luvulla.

Yksi laajennuksista tapahtui vuosina 1869-1872, ”niin päätettiin nyt, että se on laajennettava länsipuolelle noin 15 syltä. Kellotapuli jää kehämuurin sisään. Maantie on rakennettava toiselle puolelle. Vanhan maantien kohdalle kehämuuriin on rakennettava portti pohjoispuolelle ja samanlainen eteläpuolelle viimemainitulle sivulle myös kiviportaat”. Vanhasta maantiestä saarnahuoneen ja kellotapulin välillä tuli näin pääsisäänkäynti hautausmaalle. Uusi maantie, pohjoisista kylistä Vestanvikin suuntaan, rakennettiin kehämuurin ulkopuolelle.

Sankarihauta ja muistomerkki. 1940 valittiin paikka sankarihaudoille kellotapulin eteläpuolelta. Katsottiin tarpeelliseksi, että alueelle mahtuu vähintään 10 hautapaikkaa. Elokuu 1947. Sankarihaudat ovat kesän aikana käyneet läpi suuria muutoksia, koska sinä aikana on toteutettu siellä ensimmäinen osa piirustuksesta, joka vuosi sitten oli suunnitelma näitä hautoja varten. Piirustuksen on tehnyt Ilmari Virkkala Helsingistä, arkkitehti, jota on tehnyt samankaltaisia töitä muualla maassamme, ja se käsittää nyt kivimuurin koko haudan ympäri, noin 50 cm korkeana, punaisia graniittilevyjä joka haudalla – käsittäen kaatuneen nimen, syntymävuoden, missä ja milloin hän kaatui sekä hänen sotilasarvonsa – matalia pensasaitoja iisopista muistokivirivien välissä sekä suuren muistomerkin itse hautojen yläpuolella - - - -

1955 toivotaan, että saataisiin niiden kaatuneiden nimet, jotka eivät ole haudattu sankarihautaan, jollain tavoin esille sinne tai muistetuiksi. 1987 jätetään aloite, että isänmaan puolesta kaatuneiden nimet voitaisiin kaivertaa muistokiveen tai kuparilevyyn. Tämän tuloksena hankittiin kaksi kivilaattaa, jotka kiinnitettiin sankarihaudan muistomerkkiin, näihin levyihin kaiverrettiin kaikkien kaatuneiden nimet.

Muistomerkki Meren uhrit on vanhan kirkon vieressä. Muistomerkki vihittiin toukokuussa 1962, ja se oli merikapteeni John Erikssonin aloite. Erikssonin lahjoittaman ankkurin katsottiin olevan liian suuri ja se siirrettiin Gräggnäsiin. Merenkulkuneuvos Herbert Anderssonin avulla hankittiin pienempi ankkuri.

Vuonna 1965 vanhaa hautausmaata suurennettiin itään. Tänne pystytettiin vuonna 2001 muistokivi. Uudenvuoden toivotuksessa 2002 voidaan lukea ”Seurakunta on pystyttänyt muistokiven henkilöille, jotka on haudattu toisella paikkakunnalla. ” Jouluaamuna siellä paloi lähes 50 kynttilää, joten tarve oli ilmeinen. Kiitos kaikille talkootyöläisille ja eläkeläisyhdistykselle avustuksesta.”  Muistokivi on keskellä vanhan hautausmaan ja laajennusosan välissä.